Ju-no-kata 柔の形 – The Form of Gentleness
Ju-no-kata, translated as “the form of gentleness,” is one of the earliest kata developed by Jigoro Kano. It exemplifies the principle of ju – yielding or gentleness – which lies at the heart of judo. It can be compared to the willow tree: its roots are firmly grounded, while its branches flexibly follow the wind, bending without breaking.
This kata teaches how to lift and guide your partner (uke) using the most efficient method. It emphasizes the appropriate use of force and provides deeper understanding of balance breaking (kuzushi). The movements are practiced slowly and with control, fostering a sense of inner calm and focused breathing.
Ju-no-kata is an expressive, almost gymnastic composition of attack and defense methods, presented in a series of slow, measured actions. It consists of three sets:
Dai-ikkyo (First set)
1.Tsuki-dashi
2.Kata-oshi
3.Ryote-dori
4.Kata-mawashi
5.Ago-oshi
Dai-nikyo (Second set)
6. Kiri-oroshi
7. Ryokata-oshi
8. Naname-uchi
9. Katate-dori
10. Katate-age
Dai-sankyo (Third set)
11. Obi-tori
12. Mune-oshi
13. Tsuki-age
14. Uchi-oroshi
15. Ryogan-tsuki
This kata is not about winning or losing but about harmony, connection, and understanding between tori and uke. The consistent rhythm, posture, and breathing patterns are essential in embodying the spirit of ju through movement.
Ju-no-kata plays a vital role in developing body control, coordination, and mental composure, making it a valuable practice for judoka of all levels.
Greeting Ceremony 挨拶
The judoka who performs the techniques is tori (取り), and the one who receives them is uke (受け).
In Japan, tatami mats typically measure 90 cm by 180 cm, but in Europe the standard is 1 meter by 1 meter. This standard will be used throughout the explanation. The total competition area is normally 8×8 meters (and 10×10 meters for European, World, or Olympic championships).
During the kata, the judogi is not adjusted between sequences. The entire kata is executed without interruption, although discreet adjustments can be made if necessary.
Both judoka stand opposite each other outside the mat (at a distance of 8 mats). Tori faces the shomen (正面 – front), which is the position where the kamiza (上座 – place of honor) is located on the right side (similar to Koshiki-no-kata). Kamiza is the traditional seat of honor, typically reserved for the examiner or dignitaries.
Both judoka perform a standing bow (ritsu rei – 立礼) in front of the tatami by placing their feet in a V-shape (heels together), sliding their hands down to touch the tops of their thighs while keeping the back straight, with the gaze roughly two meters forward.
They then step onto the tatami starting with the left foot, followed by the right.
At a distance of 6 mats, both judoka turn a quarter to the left to bow towards the shomen (ritsu rei – 立礼). They then face each other and bow again while standing.
Next, they each take a large step forward—left foot first, then right—demonstrating a defensive posture, as the encounter has yet to begin. They assume the natural stance (shizen hontai – 自然本体) at about 4 mats apart. From here, tori and uke walk toward each other to a distance of about 2 mats using ayumi-ashi (歩み足 – normal walking motion).
Ikkyo 1e serie
Tsuki dashi (handsteek)
Uke gaat in dezelfde beweging mee en neemt tori in een gelijke positie over, tijdens het draaien wisselen uk en tori de polsgreep. Tori draait weer mee en neemt uke over. Nu gaat de linkerhand van tori naar de schouder en maakt tori een rechts-links stap achterwaarts. Hierdoor is uke vastgezet en kan deze geen beweging meer maken. Het enige wat uke kan is aftikken met de linkerhand. Uke wordt teruggezet en beide judoka draaien een kwartslag naar rechts voor de volgende techniek.
Doel van de techniek
Tori en uke staan nu op ongeveer 50 cm (pakafstand) voor elkaar in shizen hontai. Uke maakt een aanval door beide polsen van tori te grijpen. Tori brengt de polsen en de linkervoet iets naar achteren om een balans verstoring te veroorzaken bij uke. Daarna pakt tori met de linkerhand de rechterpols van uke (dit gebeurt door de pols te klemmen tussen duim en vingers) en gaat de rechterarm over de arm van uke. Gelijktijdig draait tori, zakt iets door de knieën en kan tori uke tillen met de Soto-makikomi.
Uke wil graag tori om laten draaien door een duw en een trekbeweging ter hoogte van de schouders van tori te geven. Tori gaat in deze beweging mee (ju) en neemt vervolgens het initiatief om uke te overmeesteren. Tori maakt een judoworp de Ippon-seoi-nage. Zodra uke weet dat deze niets meer kan doen zal ze aftikken.
Nikyo 2e serie
Sanky 3e serie
Uke en tori staan tegenover elkaar en uke gaat weer energie pakken om een slag voor te bereiden. Zodra de rechterarm van uke geheel gestrekt is wil uke tori van boven een slag geven. Tori ontwijkt de slag en neemt de aanval over door de pols van uke te pakken. Tori maakt twee stappen naar voren in tsugi-ashi om uke te werpen.
Uke wil dit niet en laat tori een draai maken. Tori gaat mee in deze beweging draait om zijn as en pakt de pols van uke vast. Vervolgens gaat tori achter uke staan en maakt een staande Hadaka-jime maken. Uke tikt af en beide judoka’s gaan weer tegenover elkaar shizen hontai staan.